TARIKH : 05 Februari 2024
MASA : 09.30 A.M -01.30 P.M
PESERTA : USAHAWAN PEDi
OBJEKTIF :
Memberi pendedahan kepada usahawan dalam meningkatkan kualiti perniagaan dalam menyediakan pembungkusan yang kemas dan mempunyai maklumat yang jelas. Oleh itu, kebaikkan dalam menghasilkan sticker perniagaan mampu meningkatkan kualiti dalam pembungkusan produk. Hal ini, memperlihatkan perniagaan yang dijalankan lebih kemas dan teratur.
AKTIVITI:
1.Mengenalpasti jenis produk.
2.Memberi penerangan tentang kebaikkan dalam menghasilkan sticker.
3.Membuka akaun canva.
4.Menghasilkan sticker mengikut citarasa dan memasukkan maklumat perniagaan yang jelas
5.Mengemaskini maklumat dan print sticker.
TARIKH : 04 Februari 2024
MASA : 10.30 A.M -11.30 A.M
PESERTA : Komuniti
OBJEKTIF:
Membantu komuniti berurusan menggunakan platform atas talian. Oleh itu, komuniti boleh mendapat pembelajaran dalam memasukkan data bagi membuat pendaftran secara atas talian seperti permohonan kemasukkan tahun 1 yang kini perlu dibuat secara online. Hal ini, mampu mewujudkan komuniti luar bandar yang semakin didedahkan dengan penggunaan asas komputer dan kemahiran dalam berurusan secara atas talian.
AKTIVITI :
1. Membawa dokumen penting.
2. Memberi penerangan tentang permohonan yang ingin dilakukan.
3. Memperkenalkan kelebihan berurusan secara atas talian.
4. Mempelajari cara memasukkan data dalam permohonan.
TARIKH : 03 Februari 2024
MASA : 10.30 A.M -03.30 P.M
PESERTA : Ketua Pengetua PPD BALING
OBJEKTIF :
Pembelajaran asas google drive banyak membantu bagi pengurusan sekolah yang kini menjadikan platform online sistem utama dalam berurusan dan menyampaikan segala maklumat. Hal ini, turut mendorong golongan guru - guru tidak kira usia mengikuti kursus asa yang disediakan bagi berurusan dengan pelbagai pihak.
AKTIVITI :
1. Memperkenalkan platform gmail.
2. Menyampaikan kelebihan menggunakan gmail.
3. Meningkatkan kefahaman dalam menjadikan gmail sebagai platform utama sebagai file yang mampu menghasilkan kertas kerja.
4. Memberi tugasan yang melibatkan google form ,google sheet dll.
TARIKH : 27 Januari 2024
MASA : 09.30 A.M -01.30 P.M
PESERTA : Pelajar Sekolah Kebangsaan SIONG
KLIK DAN BIJAK
OBJEKTIF :
Menyampaikan pengetahuan secara meluas kepada pelajar sekolah rendah tentang kewujudan fungsi KLIK DAN BIJAK dalam penggunaan platform secara online.
AKTIVITI:
1. Menyampaikan maklumat tentang KLIK DAN BIJAK
2. Memperkenalkan keburukkan dan kebaikkan penggunaan platform online
3. Menjalankan aktiviti kuiz.
SOFTSKILL - CONTINUE THE DOT
OBJEKTIF :
Meningkatkan deria motor tangan kanak- kanak dalam menyelesaikan aktiviti.
AKTIVITI
1. Memberi cara menyelesaikan aktiviti
2. Memastikan aktiviti dijalankan dengan baik.
3. Memilih hasil aktiviti yang paling kemas untuk diberikan penghargaan
SOFTSKILL - CUP STACKING
OBJEKTIF:
Kemahiran ini menggunakan daya pemikiran yang kreatif bagi menyelesaikan aktiviti dengan menyelesaikan masalah yang tidak membenarkan peserta menyentuh cup.
AKTIVITI :
1.Menyampaikan cara menyelesaikan aktivti
2. Syarat - syarat bermain diperjelaskan
3. Mengumpulkan dua kumpulan bagi mewujudkan persaingan sihat.
E LEARNING - FAST TYPING
OBJEKTIF:
Meningkatkan pembelajaran menaip secara pantas
AKTIVITI:
1. Menyampaikan syarat -syarat bermain
2. Memberi task untuk menaip
3. Menetapkan masa menaip
ELEARNING - KIDS MATH CHALLENGE
OBJEKTIF:
perainan matematik secara online
AKTIVITI:
1. menggunakan tablet
2. menjalankan pengiraan secara online
E LEARNING - ONLINE COLOURING
OBJEKTIF:
Memberi pengenalan warna dalam pendidikan secara online kepada kanak- kanak.
AKTIVITI:
1. Menggunakan tablet
2. Memberi task gambar yang perlu diwarnakan
STEAM IOT - JENGGA CHALLEGE